MY OPEN DIARY

Ahad, 24 April 2016

Kuat dan Tabahnya dia kerana Dia

ayah tak pernah mengadu sakit  selepas kena opret bisul raja tu walaupun doktor tak jahit pun luka tu..
ayah cita..
luka tu siap  boleh sumbat kapas lagi tau...
dalam kan?
huhuhu..
nak dengar ayah ngadu sakit?
tak pernah...
setiap hari kena cuci luka tu tau..
nak cuci kat klinik swasta mau mahal kan??hari hari pula tu..
so ayah cuci kat klinik kesihatan..ataupun kat klinik satu malaysia..
haritu lepas teman ayah makan kat kedai mamak sungai udang tu..
ayah tanya?
dik,tunggu ayah nak cuci luka kejap bole?aku pun angguk..
tunggu dalam kereta..
lama tau..nak dekat 2 jam juga..
ya allah tabahnya ayah..setiap hari dia tunggu lama..tak pernah mengadu..
ibu selalu kata...
allah cuci dosa ayah tu..
alhamdulillah...
haritu kawan ayah bagi setuntuk cuci luka..
kira banyak la..sebab kawan ayah ni kerja bahagian perubatan..
tapi sebenarnya masa tu luka ayah da tertutup pun..
ingat lagi masa tu..
ayah panggil aku..
suruh letakkan kapas kat tengkuk dia untuk tutup luka walaupun masa tu luka tu da ttutup..
lepastu ayah kata..
haa ni doktor kecik ayah ni..huhuhuhu tahu tak perasaan aku cam mana time tu?
rupanya dia nak tinggalkan kenangan indah yang mahal ni tau...
malam tu last tau aku dengan ayah..hari keesokkannya aku balik kedah n lepastu ayah pergi buat selama lamanya...

selain tu..
ayah ada masalah mata juga..
ayah mengalami kencing manis..ada orang kata kalau orang kencing manis ni mata tak rosak tapi luka lambat sembuh..
mata rosak,luka cepat sembuh..

dan ayah aku..dia mata rosak,luka cepat sembuh..

haa sampai satu tahap dia nak tanda kertas exam pun dia tak nampak tau..dia terpaksa beli kanta pembesar tu..sedih tau tenggok...
dulu dia pernah buat speak mata nak cecah rm3000 tapi hilang cam tu je..
huhuhuhu...
kawan kawan ayah kata...
pergi je hosp swasta buat yang rawatan mata..
okay part ni memang aku tak berhenti gelak tau dengan ibu..
kitaorang ingatkan ayah ke hosp pantai tu dengan ada nnya appoitment dengan doktor,siap bawa beg bawa makanan semua kira lengkaplah..
bila sampai hosp tu nasibla baik tak bawa turun beg tu dulu..
hihihihihi kalau takkk....
hehehe..
mati-matian kami ingat dia da ada appoitment denga doktor dan nak masuk wad haritu..
rupanya baru nak ada appoitment haritu..hehehehe,,
masuk keta aku dengan ibu gelak sekuat hati kami dekat ayah sebab semangat kemas barang tau..

okay..ni cerita lain..
ada orang suggestkan buat rawatan kat kem terendak..so aku ikut time tu..
aku tak ingat apa nama rawatannya..
tapi doktor tu kata mata ayah tak bole nak buat apa apa dah..kemungknang untuk tidak dapat melihat lagi tu tinggi..
so doktor ada titikkan satu ubat tu untuk cegah dari buta...

bila di fikir fikir balikk..ini hikmahnya kenapa allah tarik dan panggil ayah awal..sebab dia tak mau ayah sedih dengan sakitnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi-sudi menegur...