MY OPEN DIARY

Isnin, 1 Disember 2014

Daurah tinggal kenangan di baitu quro'

Assalamualaikum...
Haih rindunya daurah..tahun ni ta dapat na pergi sbb nak ikut ibu ke hospital 8/12 ni and abg sedara pun na bertunang...
So aku ta dapat pergi..
Memang rindu na dengar qasidah..
Memang rindu nak dengar ceramah ustaz zul yang best tu even haritu aku tertidur...
Hihihi..shhh jangan bagi tau sesiapa TAU...
Banyak kenangan kat sana..
Walaupun mula-2 ta ada kawannn..tapihari kedua dah ramai kawan dah..
Semua tak sombong...
Yang paling best ada akk pondok yang sangat seporting..
Dan yang paling bestnya makan dalam dulang...
Masak sama-2..mengaji time lepas subuh...
Tapiiii,yang bestnya banyak masa aku curik untk tidur..
Hihihi...
Full time tidur tau..
Pernah suatu hari,ibu bagi spegeti..
So aku pun kongsi la dengan kawan sebilik ku..ramailaa..
Lebih dari 12 orang...
Aku ambil keputusan tok makan spegeti tu dalam dulang..
Alhamdulillah kenyang..
Best sebenarnya berkongsi ni...

Yang paling aku ta dapat lupa aku bertanya kat seorang akk ni..
"kenapa akk pakai niqab,akk dah istiqomah"
Akk tu jawab " banyak swbab akk pakai niqab,first nanti kalau kita dalam haid orang lelaki boleh tau melalui kening kita,second bibir kita pun melambangkan sesuatu..pipi pun sama...
Tangan pun sama,sebabtu kita diwajibkan menutup bahagian pergelangan tangan tu...
N akk istiqomah"

Terkejut jugak aku, mendengar tuu...
Banyak sangat perkara yang aku ta tahuu..
Wuishh...

Ada suatu malam tu..lepas habis kelas dalam jam 11 rasanya...
Bila otw na masuk ke bilik,aku and semua pelajar di situ nampak jelas khalimah "allah" dalam bahasa arab la kann..kat atas langit..
Bagi pelajar biasa di situ,itu sudah menjadi sesuatu yang biasanya berlaku sebab sudah lebih 30 kali khalimah allah tu ada kat langit..
Lagi-2 time ulama-ulama datang disitu..
Habib omar pun pernah datang sebab itulah guru ustaz zul time dekat hadratulmaut(ehh betul ke aku eja ni)

Kat sanaa,orang yang nama syarifah or sheikh diberikan penghormatan sebab ustaz zul kata dahulukan mereka sebab mereka itu keturunan rasulullah...

Banyak hikmah bila pergi sana..
Baru ku sedar,diri ku belum cukup menjadi muslimah..
Banyak perkara yang aku sedar..
Syukran ustaz zul n ustaz lagi sorang ta ingat namaa..huhuhuk...
Ilmu tu ta mampu na bayar dengan wang sebab tinggi nilainyaa..

Dannnnnnn..satu perkara yang penting ustaz zul pesann..
"jaga adab"
"jaga adab"

Sebab kat sna penuh dengan adabb...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi-sudi menegur...